Posted on Geef een reactie

Hoeveel cafeïne zit er eigenlijk in thee?

Cafeïne  zit in alle theesoorten maar het theïne (synoniem voor cafeïne ) gehalte verschilt per soort, hoe sterk de thee is gezet en de grootte van de kop of mok. Zo zit er in groene theesoorten veel minder theïne dan in zwarte theesoorten, dit komt mede door het verschil in het productieproces die de bladeren onder gaan. Hieronder staan een aantal theesoorten op een rijtje met daarbij het cafeïne gehalte per kopje thee van 125 ml.

  • Zwarte thee 40 mg
  • Pu-ehr thee 40 mg
  • Oolong thee 30 mg
  • Groene thee 25 mg
  • Witte thee 20 mg
  • Kruidenthee 0 mg
  • Rooibos thee 0 mg

Zoals je in bovenstaande tabel ziet zit er in witte en groene thee aanzienlijk minder cafeïne. Deze thee wordt namelijk gezet met een kortere trektijd en lagere temperaturen. In kruidenthee en rooibos thee zit zelfs helemaal geen cafeine omdat deze gemaakt worden van planten die niet gerelateerd zijn aan de Camellia sinensis (theestruik) en van nature cafeinevrij zijn. Na het drinken van een kopje thee zul je weinig merken van de werking van theïne. Dit omdat er te weinig cafeïne in thee zit. Wanneer je systematisch veel thee drinkt verspreid over de gehele dag (ongeveer 6 x 160 ml) zul je merken dat er minder momenten zijn geweest dat je (mentaal) vermoeid was die dag.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.